7 Decembrie 2009 – 27 Octombrie 2010; ce s-a schimbat?

1 Nov

Am luat din nou o pauza de scris pe blog; si din nou din motive diverse. Pana joi am fost complet acaparat de activitatile pt motiune; de joi pana azi am urmarit in liniste cum au evoluat lucrurile, ca sa pot sa inteleg cat mai mult si sa stiu cum sa pregatesc pasii urmatori (recunosc ca in afara de aceasta analiza, extrem de necesara, am organizat si o super petrecere de Haloween cu Irina, Andrei, Daciana si Alma ; tare bine mi-a prins!).

De ce am facut paralela intre datele din titlu? Pt ca pe 7 decembrie dimineata, in acea dezamagire uriasa produsa de anuntarea rezultatelor din turul al doilea al prezidentialelor, am spus la intrarea in sediul PSD ca “voi lupta in continuare pt ca am o datorie fata de copiii mei sa scap tara de Basescu!”. Stiu ca nu a fost remarcata acea fraza, la acel moment suna poate ridicol, dar pt mine ea inseamna enorm – exact la fel am simtit in seara dupa ultima motiune de cenzura. La fel de dezamagit, dar sunt chiar mai convins decat acum un an ca asta trebuie sa fac, sunt mai decis sa nu renunt sau sa fac vreun pas inapoi. Si asta e o declaratie pe care o fac cititorilor mei de pe blog si mie insumi, nu-mi pasa deloc daca o preia sau nu un jurnalist sau o televiziune. Pt a avea insa sanse mai mari de succes am obligatia sa analizez cat mai corect situatia actuala; sa accept si ce a fost rau in aceasta perioada, si ce am gresit eu, si ce trebuie modificat in strategia noastra; asta intentionez sa fac in aceasta postare si sigur ca astept comentariile voastre ca sa pot sa-mi calibrez opinia.

Principala reusita a zilei de 27 octombrie (sigur, din punctul meu de vedere, subiectiv) – faptul ca au fost cateva zeci de mii de oameni care au participat la acel mars prin Bucuresti. Nici nu mai conteaza daca au fost 30.000 cum spun pedelistii si presa lor sau mult mai multi cum spunem noi cei care am fost acolo, e irelevant; si daca eram doar 50, faptul ca au avut puterea si curajul sa rupa fundamentala inclinare spre resemnare mioritica si tot e extraordinar. Au venit unii toata noaptea pe drum, au mers prin ploaie, s-au uitat la jandarmii care erau mai multi si mai nervosi ca niciodata! Indiferent de critici si ironii, eu stiu ca locul meu de om si politician de stanga e acolo, la mars. Pot sa nu mai fiu deputat sau presedinte PSD, dar la asemenea actiuni tot voi participa. Asa sunt eu construit, de acolo imi trag energia si capacitatea de a nu fi dependent de jocurile si sforile trase in Parlament, la Guvern sau la Marriott la cafenea, cele care de fapt decid prea des si prea rau soarta noastra; un sistem canceros care stapaneste si atrage aproape toti politicienii si care de fapt explica neincrederea si dezgustul oamenilor fata de politica. Am avut curaj mereu sa spun ca am invatat democratie in saptamanile din primavara lui 1990 din Piata Universitatii; asa cum am stiut mereu ca locul meu in PSD l-am castigat cu adevarat in 2004, cand la Polivalenta am organizat Primavara Social-Democrata cu 5.000 de tineri.  Daca in viitor o sa avem 2 milioane de oameni in strada ca zilele acestea la Paris, sau cateva sute ca la Universitate in 21 decembrie 89, eu acolo voi fi. Sigur – comentariile idioate ca vreau revolutii si am nostalgii castriste vor continua; eu sunt ferm convins ca doar oamenii de acolo, din strada, iti dau o putere reala si te scapa de dependenta de sistemul ticalos (nu ticalosit) care vrea sa te promoveze, sa te modeleze si sa te controleze!; degeaba mergi la emisiuni, la sedinte de partid sau tii discursuri sforaitoare in Parlament, totul este doar butaforie. Participarea noastra la miting, faptul ca am fost acceptat si chiar sustinut de oamenii aceia care au o aversiune profunda si constanta fata de politicieni, a avut doua consecinte imediate – prima aceea ca am venit la dezbaterea motiunii extrem de incarcat si chiar surescitat de ce vazusem si simtisem la acei oameni suparati dar curajosi; a doua – atacul feroce al celor de dreapta (media si politicieni deopotriva) care simteau pericolul fata de sistemul lor traditional de luare a deciziilor, sistem in care alti oameni decat cei din cercul lor nu au decat rol de fraieri care voteaza si atat, fara proteste si fara pretentii excesive!

O alta reusita este confirmarea coeziunii interne in momente cu adevarat importante – toti parlamentarii PSD au votat motiunea (sigur ca si toti liberalii, jos palaria si pt ei); nimeni nu a simtit nevoia sa inceapa sa arunce pisica moarta de la unul la altul sau sa plateasca acum polite. Asta imi da incredere ca cine era de plecat – a plecat (poate va mai fi un caz sau doua, izolat, nimic de substanta) si ca avem un partid cu care poti sa mergi la o batalie lunga, dificila si fara un rezultat absolut sigur (apropo, am citit si eu in presa ca nu mai am sustinerea Robertei Anastase in PSD, uff, am inghetat de frica la aceasta declaratie! si mi-am adus aminte de cum se vorbeste de franghie in casa spanzuratei!).

Ce am invatat insa din experienta motiunii si la partea negativa, poate ca asta e mai importanta si sigur nu vreau sa ratez ocazia! Am inca destula ratiune ca sa accept ca fac greseli, am putere sa accept aceste greseli si hotarare sa nu le repet.

Prima lectie este de fapt o confirmare a unui principiu extrem de vechi dar mereu valabil – victoria are multi parinti, infrangerea e orfana! Daca trecea motiunea, toti analistii ar fi scris ca ei au prevazut asta, si a trecut doar pentru ca ei l-au criticat pe Boc si Guvernul; altii, care acum ne spun ce am gresit, sa bateau ca chiorii sa fie ministri in noul Cabinet sau macar sa propuna pe cineva acolo etc. Dar pentru ca nu a trecut motiunea iata adevarul – doar eu, Victor Ponta, am initiat actiunea, doar eu am semnat-o, doar eu am votat-o si, evident, doar din vina mea nu a fost adoptata! Fara a incerca sa ma autovictimizez, e evident ca sunt principalul responsabil in calitatea mea de presedinte al PSD, dar asta e normal, avantajul si dezavantajul pozitiei. Si cred ca este datoria mea si a PSD sa fim in prima linie a bataliei cu Basescu, indiferent de cost. Intre noi si PDL nu mai poate exista nicio cale de impacare, cel putin nu cu mine lider al Partidului, din multe motive concrete la care se adauga (in mod fundamental si spre deosebire de liberali) argumentul ideologic extrem de important pt multi dintre noi. Iar eu nu ‘musc’ momeala cu “Blaga cel cu fata umana” cand stiu ca toti pedelistii de frunte sunt pe fond la fel. Ne asumam si chiar ma bucur de aceasta pozitie fara iesire de siguranta – pana la urma asa s-a afirmat si Basescu ca singurul care s-a batut hotarat cu noi indiferent cate lovituri a incasat!

Sigur ca puteam sa gasim strategii mai bune de imagine sau de actiune politica, nu contest ca ar fi putut sa ne ajute in acest sens anuntarea unui Prim Ministru sau orice altceva se vorbeste acum. Dar daca eu sunt sincer si realist poate ca si altii reusesc sa fie – indiferent de ce metode folosea Opozitia, motiunea aceasta nu avea cum sa treaca.  Din momentul in care parlamentarii puterii au fost nu doar tinuti blocati in bancile lor, dar mai ales i s-a dat fiecaruia tot ce a cerut pt el personal sau pt grupul sau (vezi UDMR si Minoritati) rezultatul era evident. Doar miercuri, cand am vazut cum imi ocoleau privirea toti cei cu care discutasem, am realizat ca isi vandusera sufletul, dar pe un pret foarte bun; ce puteam noi sa le oferim in schimb? Mult prea putin si mult prea indepartat!

A doua lectie importanta – nu trebuie sa renunti la armele tale ca sa lupti cu ale adversarului. Pierzi si prestigiu si batalia! Nu trebuia sa ma concentrez atat de tare pe convingerea unor parlamentari ai puterii de a trece in tabara noastra. Am doar scuza ca oamenii pe care ii intalnesc pe strada imi spun cu disperare – “Faceti orice, orice, dar scapati-ne de astia!” (asa ceva mi-a sugerat si Profesoara Anghel aflata atunci in greva foamei). In final, noi am convins 7 sa voteze cu noi, dar nu a fost nici suficient si am primit si toate reprosurile (indreptatite probabil). Am realizat prea tarziu ca acei parlamentari, cu mici exceptii, au si ei bolile generale – nu vor sa riste nimic, sunt gata sa vina langa noi doar daca sunt siguri ca aleg tabara castigatoare, prefera un avantaj rusinos decat un gest eroic, nu au curajul de a se ridica  in doua picioare dintr-o masa de patrupede bine hranite dar speriate si hartuite ca sa-si asume un gest cu consecinte importante. Nu este o critica pentru ei, e doar o constatare, si sincer cati altii ar fi procedat altfel? Probabil ca putini, sa fim realisti. Modul in care Basescu reuseste sa speculeze ceea ce este rau in oameni, lacomia, teama, invidia, frustrarea, este “darul” lui incontestabil, daca ignor acest lucru sau incerc sa-l bat cu aceleasi arme nu fac decat sa urmez drumul pe care au esuat toti inaintea mea! Eu nu mai negociez pe ascuns cu niciun parlamentar, nu de suparare sau ranchiuna, dar daca tinem drumul nostru acum sunt convins ca avem mai mult de castigat.

Simt nevoia sa dau o explicatie – de ce nu am prezentat toate numele parlamentarilor care au fost la mine in birou si mi-au promis ca voteaza motiune? Primul impuls, la nervi si la indignare, a fost sa ii dau cu nume, prenume si detalii. Ceva m-a oprit si vreau sa stiti ce. Nu faptul ca le-am dat eu ceva, cum spune tembelul de Gelu Visan si preia nu mai putin tembelul Boc – de acord ca exprimarea mea in acea seara a fost echivoca, dar am spus dupa aceea de multe ori exact ce intentionam; plus, ca ce naiba sa le dau eu celor de la Putere, am eu functii si contracte cu bani publici, pot eu sa-i fac colonei sau generali ca pe uneperisti?  Nu asta, nici vorba, ci sentimentul ca sa povestesc la televizor o conversatie privata este ceva extrem de rau, de gresit, ceva ce nu se face indiferent de miza! Nu as mai fi putut sa ma uit eu in ochii acelor oameni, si cine ar mai vorbi ceva cu un om care nu e in stare sa pastreze aceasta limita? Stiu ce dezgust am simtit eu cand Basescu a fost la B1 si a povestit cum s-a vazut el cu mine in 2008 la el in birou. Pe langa faptul ca a mintit cu nerusinare ca i-am cerut sprijinul sa candidez la Primaria Capitalei (o aiureala totala, nici vorba de asa ceva) simplul fapt ca vorbeste in public despre o intalnire la care am participat doar noi doi si Daciana m-a revoltat profund si mi-a dovedit ca este un om care nu respecta nimic si cu care nici Dracu nu o sa ma mai convinga sa vorbesc ceva cat de cat confidential! Cum era sa ma port si eu la fel in fond, chiar daca eu nu as fi mintit dar as fi invocat totusi discutii private? Imi asum toate criticile si daunele pe care le sufar dar nu vreau sa calc acest principiu in nicio situatie!

Dar sa revin la cele doua momente, decembrie – octombrie anul asta. Pot sa trec la schimbari in bine faptul ca Partidul este mult mai unit si mai determinat sa lupte; faptul ca toata increderea in Basescu, bazata pe manipulare si minciuna, se pare ca se naruie; ca avem o viziune de stanga mult mai clara si pronuntata; ca avem un program economic care, chiar daca nu pare sa intereseze pe nimeni din presa, imi da siguranta ca stim ce avem de facut la momentul potrivit; ca sustinerea familiei noastre politice europene este mai hotarata si mai asumata public decat oricand; ca am reconstruit cu sindicatele un parteneriat absolut necesar pt noi ca partid de stanga.

La schimbari in rau trec tot mai pronuntatul control al lui Basescu si PDL asupra institutiiilor statului. Din 89 incoace nu a mai fost totul atat de politizat si de brutal in toate segmentele de putere! Tot la rau trec gravele greseli in zona economica si financiara, greseli care ne vor costa din ce in ce mai mult in anii care vin; la fel, acapararea unor televiziuni si ziare care fac sa paleasca orice precedent de aservire politica si propaganda lipsita de orice jena (TVR a redevenit organul de lupta al partidului si al Conducatorului impotriva ‘huliganilor’ si ‘agenturilor’, alaturi de cele deja consacrate si care apartin de ‘mogulii buni’!); faptul ca Parlamentul a fost practic distrus ca institutie politica reprezentativa (va reamintesc ca desi eram deja aliati cu PDL in decembrie 2008 cand am auzit ca au propus-o pe Roberta Anastase la Camera am declarat public ca Basescu vrea, de fapt, sa distruga prin aceasta numire orice prestigiu posibil pentru forul legislativ); ca partenerii europeni sunt extrem de blazati si resemnati fata de involutia noastra ca tara si incearca sa ne evite ca pe un bolnav irecuperabil, tratandu-ne pe toti la fel.

Exista si un element in care incertitudinea este poate la fel de mare ca si acum un an – relatia noastra cu PNL! Imi amintesc foarte bine cat il rugam noi toti pe Mircea Geoana sa nu se enerveze si sa nu raspunda la atacurile lui Crin Antonescu, mult mai dure si mai dureroase decat ale lui Basescu pana la primul tur; asa cum imi amintesc cu cata bucurie am primit anuntul si sprijinul efectiv al liberalilor pentru turul al doilea! Si atunci si acum cred ca decizia corecta a noastra ca Partid este sa facem tot ce tine de noi ca sa luptam impreuna cu PNL impotriva sistemului lui Basescu si al PDL. Sigur ca e greu sa taci mereu si sa incasezi lovituri din lateral, dar cred ca merita acest pret tocmai pentru ca suntem si vom ramane partidul mai mare si mai puternic, nu trebuie sa dam si in dreapta si in stanga ca sa supravietuim. Daca, pana la urma, liberalii vor ramane intr-0 relatie clara cu noi sau vor merge pe ideea unei impacari cu o iluzie de PDL “curatat” de petele basesciene – asta e decizia lor. Dar noi, repet, trebuie sa facem o oferta clara si sincera, ca sa nu existe scuza ca in decembrie 2008, ca nu au fost lucrurile clare. Eu nu am nicio ezitare sa merg in aceasta directie cu toata buna credinta, asteptand desigur si o reactie din cealalta parte.

Sigur ca nu mi-au picat bine toate atacurile lui Crin la adresa mea, dar nu-mi trece prin cap sa reactionez la ele, asa e el, nu se mai schimba acum. Eu pot si trebuie sa evoluez si sa fiu mai intelept! In primul rand, a fost prima data cand el a vorbit frumos de PSD ca partid si pentru mine asta este tot ce conteaza. In al doilea rand, problemele personale ale lui cu mine nu este cazul sa le transform in ceva politic (si mai ales nu public); pot sa inteleg o atitudine a lui de lupta concurentiala pentru viitoarele pozitii publice, dar astept cu rabdare ca si Crin sa realizeze ca nu cu mine se va bate in 2014 (asa cum eu m-am lamurit ca preocuparile si aspiratiile mele politice nu se intersecteza cu ale lui). Inclusiv faptul ca, fiind mai tanar, am multe de invatat, il consider normal – experienta nu vine decat prin multe multe batalii, evident ca am atatea in fata! Asa ca drumul pe care eu il vad este acela al cooperarii asumate, cred cu tarie ca obiectivul major – lupta contra sistemului Basescu – este cu mult mai important decat ceea ce ne poate desparti. Si ca datoria mea e sa-mi apar Partidul, nu “onoarea mea nereperata”!

Laszlo Kovacs, batranul socialist maghiar, imi spunea la o cina ca nu esti politician complet decat dupa ce bei pana la fund din trei cupe – cea amara din seara in care ai pierdut niste alegeri, cea dulce din noaptea in care ai castigat alegeri si cea otravitoare din vremurile in care esti la guvernare si in ciuda tuturor eforturilor tale toti te acuza si te critica. Eu cred ca deja am baut din fiecare, dar din niciuna suficient!

In concluzie, lupta se anunta grea si lunga, dar sunt la fel de convins ca si pe 7 decembrie 2009 ca trebuie sa o dam, indiferent de pret si chiar indiferent de rezultatul final!

p.s. Am primit de dimineata o monitorizare pe media din weekend; nu sufar de scenarita dar sigur ca am constatat cu uimire ca dupa participarea mea la marsul sindicatelor am devenit mai important decat FMI, guvern, Basescu si toti ceilalti la un loc in ce priveste criticile! Anastase anunta schimbarile din PSD, au fost 8 comentarii despre mine in 24 de ore la www.ziare.com , semnale de alarma la Hotnews (sigur, din grija pt social-democratie, se stie), editoriale in Evenimentul Zilei, Gandul, Adevarul si toate preluate si sustinute si pe Antena 3 si Realitatea.net! Uau, chiar asa, gandesc la fel toti (ca in reclama la BCR). Si ca sa ma deruteze total scrie Ioana Lupea un editorial in EV. Zilei de azi – “Lectie pentru Ponta!” (e foarte interesant, cititi-l daca aveti timp). Oare are dreptate Ioana Lupea? Nu stiu, dar la intrebarea din final ii raspund clar – nu revin la sentimente mai bune! Ramane doar prima varianta astfel; o sa vedem, nu?

53 Responses to “7 Decembrie 2009 – 27 Octombrie 2010; ce s-a schimbat?”

  1. ionescupopescu November 1, 2010 at 2:44 am #

    🙂 frumos scris. Lucrurile in tara se vor rezolva, nu poate merge la nesfarsit cu incompetenta, la un moment dat se da la o parte perdeaua si va iesi adevarul.

  2. interbelica November 1, 2010 at 3:09 am #

    …sa lasam acum politica si sa ne mai descretim fruntile privind in urma. Doamnelor si domnilor, va prezentam INTERBELICA!
    http://interbelica.wordpress.com

  3. Cineva din Timisoara November 1, 2010 at 8:57 am #

    Va apreciez pt.caracterul dvs., mai rar asa politician.Imi place cum va bateti pt.romani, nu va lasati nici intimidati, nici cumparati.Pana la urma trebuie sa se termine cu astia. Nu prea imi place “alianta ” cu liberalii, dar fiind in aceeasi tabara trebuie sa fiti uniti impotriva portocalilor.
    Va doresc mult succes, ma gandesc ca daca mai multi romani se roaga pt.dvs puterea dvs va creste.
    Cu stima si respect , cineva care mai spera.

  4. dany November 1, 2010 at 9:05 am #

    adica vrei sa spui ca nu ai de gand sa candidezi pt presedintie in 2014!? eu zic sa te mai gandesti, daca tot psd-ul o sa-ti ceara, eu cred ca o sa candidezi

  5. Bibliotecaru November 1, 2010 at 9:41 am #

    Nu cred că Traian Băsescu este piedica în calea viitorului României. Ar fi mult prea simplu să fie aşa. Traian Băsescu reprezintă esenţa unei clase politice descompuse în interese de grup. Avem nevoie de oameni cărora le pasă mai mult de popor decât de ei. Avem nevoie de o altă mentalitate civică.

    http://bibliotecarul.blogspot.com/2010/10/6-am-nevoie-de-10-milioane-de-romani.html

    • Victor Ponta November 1, 2010 at 12:34 pm #

      De acord, tocmai asta incerrc sa spun si eu in postare, atentie la tot sistemul, acum ei cauta un alt Basescu sau oricum cineva care sa nu-i deranjeze!

      • ZOLTES November 2, 2010 at 9:44 am #

        Tot sistemul…hmmm…dupa cum vad eu, dai dovada de un alt tip de gandire…cel putin din ce vad pe la Tv si din ce citesc pe aici. Insa nu vad cum ai putea sa faci pe mielul intre lupii din partid…si asta e chiar o chestiune de sistem, de la cea mai inalta functie in stat pina la ultima femeie de serviciu din administratia publica. Aprecierile mele pentru viziunile tale sunt, cu mici exceptii de inteles, la superlativ, dar sa nu uitam ca in partid sunt grei care nu vor sau mai bine zis nu pot sa-si schimbe mentalitatea si viziunea…Cred ca aici e si va fi o lupta, cu ei, iar cea mai grea cu tine insa-ti si principiile tale, care nu se vor pupa cu ale lor cand veti ajunge la oala cu smantana. Doamne-ajuta sa ma insel…

    • Bibliotecaru November 1, 2010 at 4:28 pm #

      @ Victor Ponta
      Chestiunea este că nici un partid din România nu manifestă un interes evident în a-şi pregăti viitorii politicieni, astfel încât să trecem în sfârşit, chiar şi peste 20 de ani de acum încolo, la politicianul profesionist pregătit să ocupe un anume post şi o anume funcţie în statul român.

      Părerea mea este că partidele ar trebui să facă eforturi financiare cât se poate de consistente pentru a pregăti tineri care doresc să facă politică special pentru a fi pregătiţi în guvernare. Astăzi politicienii sunt proveniţi din diferite domenii ale societăţii civile şi nu sunt pregătiţi special pentru politică. Fiind o stare de tranziţie, este de la sine înţeles că se întâmplă acest lucru. Totuşi au trecut 20 de ani şi încă nu este nici un semn că această stare de fapt se va schimba cândva.

      Căderea României, atât în sfera economicului cât şi din punct de vedere moral, social, cultural, este strâns legată de instabilitatea accentuată în toate sectoarele de activitate. Legile se schimbă foarte des, Codul Fiscal se schimbă şi el de zeci de ori pe an, ce e azi valabil mâine e caduc… Politicienii îşi schimbă vorba de pe o zi pe alta. Această nesiguranţă distruge totul.

      Nu putem avea politicieni care sunt când căpitani de vas, când prin ministerul transporturilor, când preşedinte de partid, când prin senat, când deputat, când pe la primărie, când la preşedinţie… Politicianul universal nu poate funcţiona, este o strategie greşită. Un bun preşedinte de partid nu poate fi şi un bun premier apoi, eventual, şi un bun preşedinte de ţară. Fiecare trebuie să se specializeze în ceva şi să facă bine ceea ce doreşte cu adevărat să facă. Avem nevoie de oameni pregătiţi special pentru anumite funcţii. Guvernarea ţării, fie că vorbim la nivel local (judeţ, primărie şi consiliu), fie că vorbim despre legislativ, executiv, administraţia prezidenţială, este un post de responsabilitate complexă. Eu nu cred că un bun om de afaceri va funcţiona bine ca administrator al bunului public, asta după ce a trecut eventual un pic şi pe la sindicate. Eu cred în politicianul profesionist care acumulează o ştiinţă aparte, de tip macro, specifică postului pe care îl vizează.

      Mi-aş dori ca măcar preşedintele de peste 20 de ani să fie specialist în externe, diplomaţie, drept constituţional şi armată. Sunt convins că un astfel de personaj nu va mai fi “jucător”, nu se va mai băga peste executiv şi legislativ, nu va mai dori să fie buricul României, pentru că va avea foarte multe de făcut prin lucrurile pe care un preşedinte chiar ar trebui să le facă şi astăzi ele sunt lăsate “de izbelişte”.

      De aceea vă sugerez, în calitate de lider al principalului partid din România, “şcoliţi” astăzi politicienii social-democraţi ai deceniului 2025-2035, oameni care să fie consilieri locali, primari, şefi de direcţie, deputaţi şi senatori, miniştri, premieri, preşedinţi… Eu cred că, în acest moment, este lucru de prioritate zero. Dincolo de faptul că astăzi se întâmplă ceva extrem de neplăcut pentru România, şi nu vreau să discut motivele, este foarte important să ne asigurăm că o dată şi o dată societatea românească se va schimba. Dacă politica nu va vedea niciodată doi paşi în faţă, nu va face nimic pentru viitor şi obiectivul va fi întotdeauna posturile de conducere ale prezentului, România va înceta să mai existe cât de curând.

  6. Silviu cel necajit November 1, 2010 at 9:50 am #

    Vreţi să fiţi, cel puţin o perioadă electorală îndelungată, indestructibili d.p.d.v. politic, tu şi Crin? Asumă asta psihologic şi nu numai: Crin, următorul preşedinte, iar tu, voi, partidul majoritar la putere, cel ce va conduce executivul – într-o alianţă benefică, evident -şi toţi veţi avea de câştigat. În perspectiva acestor asumări, totul va fi mai uşor, lucrurile se vor cristaliza, voi veţi depăşi inerentele orgolii politice( fireşti, de altfel), partidele voastre vor fi mulţumite, veţi conduce România aşa cum o doriţi acum, iar noi vom beneficia de rezultatele asumării voastre, a înţelegerilor si a priceperii voastre comune. Dacă îi vei da întâietate la preşedinţie acum – să zicem în virtutea vârstei şi a trendului – lui Crin, iar el să înţeleagă că voi veţi face jocurile executive, de conducere, în bună înţelegere cu el, atunci vă va ieşi totul. Cred că, la nivel prezent, conştientizându-se toate astea de către ceilalţi actori politici – în afară de PDL şi UNPR, că sunt depozitarii urii şi al frustrărilor noastre -, se va putea construi un proiect politic fezabil. Cred doar, fiindcă, aşa cum ai putut vedea şi tu, parlamentarii sunt animale politice adulmecătoare, de pradă, sfâşietoare, conservându-şi popriile interese mai bine ca oricine altcineva. Da, gândeşti bine cu mersul înainte, curajul necesar ataşat, cu replierea strategiilor, cu transmiterea mesajului, celor ce vor să audă, să priceapă, că nu mai folosiţi procedee compromiţătoare şi nu mai faceţi înţelegeri pe sub masă, sau la cafea etc. Asta înseamnă: ori aşa, ori aşa. Ei ştiu că n-o să le iasă la infinit, pricep că în momentul când se va schimba barca, toate aceste nereguli( vezi: legea pensiilor, statutul minorităţilor, legea învăţământului, modificare Constituţiei, a legii electorale ş.a.) pot fi remediate, schimbate. Asta dacă nu cred ei că nu vor putea fi schimbaţi, că vor putea fura alegerile ca şi până acum, că şi aşa nu este modificată legea electorală şi că -fiindcă ei deţin majoritate – nu va putea fi schimbată curând, mai ales de către Opoziţie. Să ştii că, în sufletul meu, sunt tare supărat pe unguri. Da, le iese totul, pe moment. După cum îi cunosc, se bucură masochist de răzbunarea peste veacuri: poporul român, marea majoritate a lui, a ajuns să depindă de ei, de unguri, de conducătorii ungurilor şi, ca un coşmar pt. majoritari, să decidă nivelul de trai, viitorul educaţional etc. O mai bună răzbunare pt. tratatul de la Versailles nici că se putea. După cum îi cunosc, nu uită uşor, dau replici rapide, fiindcă le este firea de aşa natură, le fierbe sângele în vene când se simt lezaţi în mândria lor naţională, oricare ar fi aia. Of, dacă-i ştii ce este în sufletul lor, în mintea lor! Ştiu ” secreţii”( în schimb) destul şi pt. noi, dar parcă sunt sub stăpânirea lor, nu a noastră. Mă rog, a ticăloşilor de la putere. Ei ştiu asta( cei ce decid acum), o cauţionează, o încurajează etc. Doar ştiu şi ei că nu se poate vreo desprindere teritorială sau de orice natură, în favoarea lor, pt. ei, fiindcă Uniunea nu permite un conflict de aşa amploare, natură: drepturile minorităţilor. Este bombă cu ceas întârziat. Toţi o ştiu. Şi-atunci, de ce se permite? Doar de dragul menţinerii la putere? Pesemne că da. Cam atât, c-am scris mult. Înainte, tot înainte! nu este cale de întoarcere. Cu respect,

  7. mihai matei November 1, 2010 at 9:56 am #

    Corect! Daca aveti simtul umorului, va invit sa va amuzati si cu niste caricaturi politice interesante! (http://www.ironic.ro)

  8. Silviu cel necajit November 1, 2010 at 10:13 am #

    P.S. : Da, eşti perceput ca o ameninţare pt. interesele lor, nu? dar-vai!- ce dimensiune a luat ticăloşia! Câte instituţii, media etc., te atacă!? E grav! Of, ce-i mai apără Securitatea asta, mai ales cei din media… Oare de ce le e frică, Victor, vrei să le faci ceva, să schimbi ceva, să le iei jucăria, să-i scoţi de la butoane, din presa acoperită? Să-i faci să lucreze pt. oameni, nu pt. propriile lor interese sau pt. şefii lor temporari? Ce ” coincidenţă”! chiar vor să-ţi strice imaginea definitiv, că se practică. Eşti o ” vulnerabilitate” şi s-a dat alarma la structuri, după cum vezi. Oare cine-i va pune la punct, pe cei din structurile astea – pe cei jegoşi, evident, că doar nu toţi sunt născuţi ticăloşi, nu? -, că prea îşi fac de cap. Fac, desfac, ţin la putere etc. Oare se cred invincibili? Eu zic doar: ruşine, ruşine, ruşine celor ce ” gustă” din ordinele decidenţilor efemeri!

  9. gicasandu November 1, 2010 at 10:16 am #

    Aveti dreptate in tot ce spuneti d-le Ponta,razboiul e lung,sunt sigur ca o sa-l castigam,nu se poate ca POPORUL sa nu se razvrateasca odata si sa scapam de nemernicii astia!Viitorul e problema! LEGEA ELECTORALA! Juristii dumneavoastra sa lucreze la un proiect de lege care s-o schimbe pe actuala care e depasita! Cum in programul viitor de guvernare ati spus ca DEPOLITIZATI toate posturile mai jos de secretar de stat,tot PSD-ul sa propuna ca parlamentarii care sunt alesi intr-un colegiu,pe listele unui partid,si apoi tradeaza si pleaca la putere sa-si PIARDA MANDATUL! Opriti TRASEISMUL politic! In felul asta ar disparea toti oportunistii si tradatorii! Daca au sange,sa-si piarda mandatul,sa mearga din nou in fata NOASTRA,si daca sunt convingatori sa fie realesi! Asa am scapa de toti ,,nicolicii,sarbii,diaconestii,ontanii,oprii”care sustin acest guvern incompetent si ne-au tradat si pe noi(pe cristi diaconescu imi vine sa-l strang de gat ca si-a batut joc de votul meu).Luptele trebuiesc duse pe toate fronturile,aratati ca partidul,odata cu venirea dumneavoastra in frunte,are idei care sa schimbe din temelii toata ,,filozofia”despre politica! Ar fi un inceput si ati demonstra si celor care stau pe margine ca PSD-ul devine un partid deschis la nou! P.S. Am fost la miting si m-am simtit mandru ca ati fost alaturi de noi! Bafta in continuare si nu uitati un lucru:doar UNITI putem scapa de nemernicii astia!

  10. Marcus November 1, 2010 at 10:46 am #

    Furculition, Maman!

    Shakespeare, poetul clasic, bijutier de grai englez,
    Fu trezit din somnu-i vesnic de un caine maidanez,
    Ce latrand limba engleza, gafaind si asudand
    Facu circ la asistenta, ca maimuta raspunzand.

    Pe model “Sulaina cenal” si “furculision” la greu
    Consilieru-si tinu spiciul, imitand pe derbedeu.
    Rad elevii dintr-a-ntaia la asa maimutareala,
    Chiar incepatori la studiu, nu suporta aiureala.

    Dar lui Fota nici ca-i pasa, da-nainte dobitocu’
    Prostanacu-n teasta-i goala isi forteaza dur norocu’.
    Numai ca cei ce-l asculta stau in scaun inlemniti
    Si se-ntreaba unde chiombu’ a gasit asa tampiti.

    Pe care i-a uns in functii si-i plateste-mparateste
    Pe motiv de pupat curu-i, el poporu’ umileste.
    Caci rusinea n-o inghite chiombu’, Fota, Avramescu
    Ci norodu’ cand ca tampu’ il vota iar pe Basescu.

    Suparat de-asa ofensa si batjocura de grai,
    Shakespeare parasit-a groapa si-si gasi locu’ in rai,
    Ingerii sa-i cante-n struna, auzul sa i-l repare,
    Azi prostia-n Romania urla-n English si-asta doare.

  11. dany November 1, 2010 at 11:11 am #

    eu iti dau dreptate Victore, f bine ca te-ai dus la miting, dar e bine sa ai grija cum gestionezi relatia cu mogulii, fiindca iti pot face mult rau, iar tu nu ai moguli “buni” care sa te apere asa cum ii are base… imi aduc aminte ca, acum cateva luni, “prietenul” tau VC(Victor Ciutacu) te indemna sa iesi impreuna cu CA (Crin) in fruntea multimilor pe strazile bucurestiului, iar acum iti da in cap inclusiv pe acest motiv

    • Victor Ponta November 3, 2010 at 12:13 am #

      Spre deosebire de Base, nu sunt dependent nici de moguli „buni” care sa ma ridice in slavi si nici de moguli rai pe care sa-i atac atunci cand nu pot justifica faptul ca tai 25% din salarii.

  12. aitistul November 1, 2010 at 11:55 am #

    Daca vreti sa daramati guvernul utilizati parghiile democratice parlamentare. Daca reusiti bine, daca nu, nu. Nu mai incercati sa folositi presiunea strazii. Ce naiba, vrem sa fim un stat democratic, nu unul din America de Sud!
    Probabil lui taica Iliescu i-ar mai placea o “revolutie” asa pe final. Ca doar la de-astea se pricepe cel mai bine. Dar se presupune ca tu esti din alte timpuri Victore.

    • Victor Ponta November 1, 2010 at 12:31 pm #

      Am folosit parghiile parlamentare!! Si nu a folosit la nimic pt ca ei nu joaca dupa reguli, nu e clar? Iar demonstratiile de strada tin de democratie, Piata Universitatii a fost contra Iliescu nu pentru! Te rog sa nu te lasi prins in schemele de gandire ale altora!

      • justitiaru November 1, 2010 at 2:11 pm #

        D-le Ponta
        1)Ca Basescu si clica orange nu joaca dupa regulile democratiei este demult un loc comun si de aceea era cazul sa tragi concluziiile de rigoare: parlamentarismul sablonard nu are nici o sansa in actualele conditii .
        “Bibliotecaru” ti-a recomandat o carte de capatai “Sun Tzu” pe care ar fi cazul s-o aprofundezi si din ale carei invataminte sa te inspiri.Trebuie sa inveti cum sa devii un politician mult nai sofisticat mai siret.
        2)”Operatiunea motiunea” a fost un fiasco din motive pe care le-am explicat intr-o postare care n-a aparut pe blog,dar care ,vreau sa sper a fost bine inteleasa.
        3)Noua motiune este ,in opinia mea,o mare gresala deoarece :
        a)-depunerea acestei noi motiuni pe legea esducatiei are un mare dezavantaj politic : este un semnal negativ major la adresa UDMR, grupare de care opozitia va avea nevoie in viitor pentru o viitoare coalitie.
        b)-are tot atatea sanse de succes(sau mai putine) ca si cea precedenta si va provoca deci o noua deceptie in randul sustinatorilor, cu un efect de imagine publica net defavorabil.Acei presupusi PSD-isti ardeleni care v-au impins s-o depuneti imi par mai degraba PDL-isti “deghizati” care vor sa va determine sa faceti o gafa.

      • alina November 1, 2010 at 3:54 pm #

        Si in Franta au iesit in strada…asta da democratie…nu cum zic unii sa nu se iasa in strada…dreptul la libera opinie/exprimare este in sine democratie..Daca in alte tari recunoscute ca fiind tari democratice se iese in strada pentru apararea drepturilor fundamentale,de ce nu s-ar iesi si in Romania??Pana la urma de ce ne e asa de frica?De o noua revolutie??..Cred ca da..de asta ne e frica..dar sa stiti ca nu iese nimeni acum,dar vor iesi cand o sa avem cutitul la os,atunci o sa fie mai rau…mai rau decat ar putea fi acum..
        Tot inainte Victor si cu aceeasi gandire…Nu te lasa!!!Tu poti!!Oricum au prins frica si acum o sa incerce sa te “murdareasca”si pe tine si sa arunce cu tot felul de acuzatii..
        P.S:sunt de parere ca ar trebui inceputa si o actiune de suspendare a presedintelui Baselu…Motiune si propunere de suspendare…amandoua in acelasi timp…sau la intervale scurte…trebuie sa existe ceva care sa ii slabeasca si mai mult…si stiu ca tu o sa gasesti calea cea buna..
        Multa Bafta!!

      • Victor Ponta November 3, 2010 at 12:17 am #

        justitiaru, pentru ca „Arta razboiului” nu-mi este tocmai straina, iti raspund cu un citat din Sun Tzu: „in razboi cea mai buna politica este sa cuceresti statul intact. Distrugerea lui reprezinta ultima solutie”. Altfel spus, nu voi calca niciodata in picioare instrumentele democratice ale Parlamentului. Nici ca ultima solutie!

        Indiferent de faptul ca a trecut sau nu, motiunea era absolut necesara. Daca ar fi sa aleg din nou, exact la fel as face! Cat despre postarea ta, e posibil sa fi intrat automat la Spam, se mai intampla.

  13. ALI November 1, 2010 at 12:37 pm #

    Am luat decizia sa nu mai citesc sa nu ma mai uit la politica ,la acest circ ieftin pentru care ne agitam degeaba noi oamenii de rand ,este un consum inutil de energie sau mai bine zis o incarcare energetica negativa, nimic nu se va schimba in bine ci din contra lucrurile merg din ce in ce mai rau….sunt foarte dezamagita dar sunt si satula de ceea ce vad in fiecare zi ,se pare ca treburile sunt foarte bine dirijate in aceasta lume de grupari prea inteligente pentru noi oamenii de rand ,iar unde nu-i cap vai de picioare ,aici ma refer la conducerea tarilor care isi vand poporul ieftin ingenunchindu-l in fata gruparilor care conduc lumea…..suntem efectiv ca niste furnici care se vor sa se revolte impotriva elefantului si oricum cred ca suntem vanduti de mult tare….sa traiasca evreii,cea mai tare natie de pe planeta

  14. Alexa November 1, 2010 at 1:04 pm #

    ?oloca leţnivuc nu, enim ed ălim e-iţ un ec eD
    ?atnoP elunmod, uăr itşe ec eD

    (Gandhi is still on)

  15. ion November 1, 2010 at 1:11 pm #

    curaj domnule ponta. noi cei de la baza partidului va sustinem si vedem acum ca mogulii s-au dat cu antonescu. important e sa va mentineti linia si sa fiti consecvent ca si pana acum. avem 40% in sondaje si suntem pe trend ascendent. asta e tot ce conteaza.

  16. Alexa November 1, 2010 at 1:15 pm #

    Qui a peur de vétérinaire? Mais c’est lui, c’est Victor! Pourquoi ça? parce que des animaux, tout petits mais dangereux comme l’araignée, sont bien ses amis.

  17. Valentin November 1, 2010 at 1:19 pm #

    1. Mi se pare amuzant, domnule Ponta, că tocmai dv. (care aţi vorbit despre masochismul celor de la A3 şi RTV, care nu contenesc în a invita propagandiştii lui Băsescu) să veniţi acum să comentaţi un articol scris de Ioana Lupea.

    2. Ne vorbiţi despre trecut şi prezent -7 decembire şi 27 octombrie. Ne puteţi vorbi şi despre viitor? despre moţiunea de cenzură care va fi votată săptămâna viitoare? Veţi schimba tactica şi veţi vorbi despre premierul comun PSd-PNL înainte de votului din parlament?

  18. alice November 1, 2010 at 1:36 pm #

    Mergeti mai departe pe acest drum, numai asa ajungeti cu adevarat respectat pt ceea ce faceti.Mult succes si sanatate,putere de munca si decizie inteleapta.

  19. Domitian November 1, 2010 at 1:37 pm #

    Lupta fortelor patriotice din Romania trebuie sa continue, Basescu trebuie sa plece.

  20. Alexa November 1, 2010 at 1:50 pm #

    Crin e un tip super-tare, cred ca el este cel care va scoate ţara din prapastie.Iliescu e un tip supertare. Oana Stancu e o tipa supertare. Roberta este sexy.

  21. Spartacus November 1, 2010 at 2:50 pm #

    E rau cu mogulii… Astia chiar nu pot sa stea deoparte… E rau cu ei e rau fara ei… nu stiu ce sa zic dar e greu fara o parte din presa de partea ta.
    Oricum,
    am incredere in puterea ta de decizie.
    Ce hotarasti aia sustinem!

  22. Doru Dinu November 1, 2010 at 2:52 pm #

    D-le Ponta. Suteti politicieni de stanga, de dreapta, de centru si mai stiu eu ce. Pe toti va despart conceptii si metode, solutii si chiar interese (democratice). Astea toate palesc atunci cand, va unesc populatia si traitorii pe acest pamant mioritic. Aici cred ca aveti multe de facut, toata clasa politica. Pentru cine “luptati”, unde este mesajul vostru, al politicienilor pentru… oameni. Cand scopul declarat este comun(al tuturor partidelor), indiferent de doctrina, conceptii, nu sunteti rupt de aceia pe care ii reprezentati, nu veti avea decat victorii si infrangeri individuale. Poti sa ai totul in viata, daca nu ai alaturi pe aceia care sa se bucure, sa se ingrijoreze de problemele tale(eventuale), esti NIMENI. Dintre toti politicienii traitori, singurul cu o farama de umanism, l-am perceput pe d-l Iliescu. Pacat ca nu a avut acel mesaj care sa-l faca remarcat si…. sa ramana. Aici a avut rol f. mare presa. Buruienile cresc usor si repede pe un teren neingrijit. Bunul si cel mai mic se obtine cu efort. Este teoretic ce spun eu, dar ce faci atunci cand, principiile si teoriile nu ar exista? Exemplul cel mai bun este….matematica, cu reguli, simboluri, teorii si concepte. Este o stiinta abstracta, dar ce ar fi daca, n-ar exista?

  23. Alexa November 1, 2010 at 3:34 pm #

    Razboiul nervilor.
    Come on, domnule ponta,mi-am cumparat acum niste alune si ma uit cu jind la ele, dar promisiunea e promisiune.
    Un cuvintel, nu va e mila?

    • Victor Ponta November 1, 2010 at 4:31 pm #

      Eu nu mai mananc alune, dar sunt pregatit si pt razboiul nervilor!

      • Alexa November 1, 2010 at 6:32 pm #

        Nu mai vreau sa fiu Alexa, eu vreau sa fiu printesa Abramburica. Si sa va abramburesc blogul,domnule Ponta.Si sa va aburesc cu fabule.

        Ce va costa sa-mi ziceti doar atat,v-a placut sau nu,ce mare branza,dar sa nu va prefaceti ca n-ati citit din ea, ca nu va cred.

        Doamne, ce va este atat de greu sa-mi spuneti ca nu v-a placut?Dar spuneti ceva,pt. Dumnezeu! Stiti cum sunt scriitorii, plini de orgoliul creatiei.

      • Alexa November 1, 2010 at 7:00 pm #

        Mie nu-mi place razboiul,mie imi place pace domnule Ponta.

        Si razboi cu cine?Cu un prieten, eu care vroiam sa va sustin pana-n panzele albe?

        Va rog din suflet,doar pt. asta spuneti ceva,orice, chiar si ca nu v-a placut, promit ca nu va mai trimit materiale nesolicitate (poate doar daca vreodata o sa vreti sa scriem impreuna o carte-glumesc, nu va ambalati).

  24. Ion Alecu November 1, 2010 at 4:49 pm #

    Nu mai lua în seamă, Victore, ce spun alţii despre relaţia ta cu Crin. Crin este aşa cum este – l-ai intuit bine -, nu se poate schimba (i-ar sta chiar rău să se schimbe), tu, de asemenea, eşti cum eşti. Băteţi-vă în replici, în programe, aşa vă stă bine, pentru că, dacă aţi merge la braţ, n-aţi avea ceea ce aveţi amândoi: personalitate. Fiţi voi, căci numai aşa veţi fi, cu adevărat, împreună. Aşa să vă ajute Dumnezeu!

  25. Idle November 1, 2010 at 5:32 pm #

    MAKE CAPITALISM HISTORY!

  26. social November 1, 2010 at 7:28 pm #

    d-le ponta in afara de a da declaratii sforaitoare cum ca nu exista impacare cu PDL mai bine v-ati uita in propria ograda prin teritoriu si n-ati mai sta toti pe la televizor sa va vedeti bravii presedinti de organizatii cum stau bine mersi la mese si chiolhanuri chiar si in campaniile electorale dar si in afara lor cu cei pe care ii demonizati cu atata vehementa,adica cu PDL-ul. Nimeni nu prea va baga in seama prin organizatiile din provincie .Organizatiile PSD intr-un viitor foarte apropiat vor fi intr-o stare de dezagregare fiindca in ele e haos si “oamenii cu carte”,vorba lui Ion Iliescu, au plecat sau sunt pe picior de plecare din cauza ciurucurilor si parvenitilor din ele cu care o sa ramaneti ,care insa o sa va tradeze cu proxima ocazie .

    • Victor Ponta November 1, 2010 at 9:32 pm #

      Concret, unde?

      • tintashu November 1, 2010 at 9:54 pm #

        Cam are dreptate ”social”, dar nu cred ca ai ce sa le faci. In teritoriu, in general, reforma nu prea prinde, astia de pe jos se dau bine pe langa tine cu gadiliciul si te duc de nas ca sa puna mana ei pe locurile pdleilor. De-asta si din cauza lor nu prea are psd priza la public la multe locale, noroc cu centrul, adica unii ca tine care mai trag partidul in sus si fac votul sa treaca si catre jigodei. Daca toti ar fi insuflati de idei ceva mai onorabile si mai sincere, ca ale tale(nu in totalitate ci in buna parte)ar iesi ceva mai bine, dar lumea nu are incredere vazand coruptii din teritoriu (nu numai sefii de organizatii că si ei au ducatorii lor de nas)

      • Victor Ponta November 3, 2010 at 12:20 am #

        tintashu, fara mai multe date, nu am cum sa remediez astfel de probleme. Astept pe mail cazurile concrete: victorponta2.0@gmail.com

    • justitiaru November 1, 2010 at 11:59 pm #

      Bai @Social iti e porecla dar antisocial esti de-a binelea !
      Tu in ce tara traiesti? Ai auzit cumva cum sta PDL in sondaje? Ai idee cumva de ce sunt PDL-istii cei mai “iubiti dintre pamanteni” de-i injura lumea “jigodii ordinare” ? Ai idee cumva ce guvernare a falimentat tara in ultimii doi ani, ca oamenii traiesc mai rau decat pe vremea lui nea Nicu?
      Si daca spui ca oamenii cu “carte” au plecat de la PSD la PDL, pe unde i-a “ascuns” PDL-ul de nimeni nu-i vede? Cum se face ca in “fruncea tarii” sade un bagabod venit parca din Ferentari,si mai e Piticu Barba-cot care nu gandeste dar vorbeste de parca nu e om si e intors cu cheia si mai e si o dama de companie care si-a ratat cariera si a ajuns mare mahar si inca cativa manglitori de drumu mare veniti ieri-alaltaieri de la coada vacii de mai pute pe ei balegaru’?
      Bai Socialule mai bine du-te si te’npusca(la figurat vorbesc) de cat tampenii vorbesti in public.

      • ZOLTES November 2, 2010 at 10:21 am #

        Domnu` justitiaru…nu e mumos ce faceti…nea` socialu e colegul nostru aici si trebuie sa-i respectam parerea…chiar daca nu esti matale de cord cu ea. Are perfecta dreptate ! Fereasca Sfantul sa vezi si sa te convingi ce e in teritoriu…ai avea cosmaruri 10 incarnari la rand. Toti asteapta puterea si banul, actualmente multi din PSD, PNL si PDL mananca si bea impreuna la carciumi retrase si selecte, mai pun de-o afacere, mai ia si ala care nu e la putere pentru ca sa mai ia si PDL-istul dupa ce va cade partidul de la guvernare…Stii matale ce “pretenii” exista intre unii politicieni dusmani ???
        Au plecat din opozitie si oameni cu carte la PDL…pentru ca au investit in ei, au familii si nu vor sa plece acasa in somaj sau sa mature scarile blocurilor. Vintul PDL-ist bate rau de tot…si nu te poti p*sa contra lui, decat daca esti masochist cu tine si copii tai.insa nu se pot desfasura, pentru simplu fapt ca sunt greu de stapanit de sefii lor sfertodocti. Unul cu carte e greu de stapanit de catre un cretin pus in functie de conducere pentru ca la randul sau sa poate fi stapanit de alt cretin si mai mare in functie…si tot asa.
        In ceea ce priveste mirosurile unora sinergice cu coada vacii…e adevarat si asta…insa sunt unii “de la coada vacii” care pot da lectii de moralitate si etica la oricare academician macroeconomist sau doctor in stiintele politicii. Si n-au pretentii de marire…poate numai sa fie ascultati din cand in cand…am fi uimiti unii dintre noi de simplitatea gandirii si de solutiile oferite.

  27. marius-valentin manzatu November 1, 2010 at 7:31 pm #

    http://manzatu.blogspot.com/

  28. Fragmentarium Politic November 1, 2010 at 9:49 pm #

    In peregrinarile sale pe pamant, Dumnezeu s-a oprit si la casele unui american, unui rus si unui chinez. Cum primii doi se aflau in vrajmasie, acuzandu-se reciproc ca soarecii unuia distrugeau culturile celuilalt, Dumnezeu le-a dat la fiecare cate o pisica, de culoare neagra pentru american si de culoare rosie pentru rus. Deoarece chinezului nu avea ce sa-i dea altceva, i-a dat munca si intelepciunea, pe care nu le luase nimeni. Vrajba dintre cei doi nu s-a terminat insa, ci doar s-a mutat de la soareci la pisici. O vreme, culturile acestora si-au mai revenit, gratie pisicilor care le aparau de rozatoare. Ziua prindeau soareci, iar noaptea, cuprinse de amocul pisicesc, se iubeau, ferite de ochii stapanilor, pe campurile chinezului. Dupa un timp, culturilor americanului si rusului au inceput sa le mearga rau. Pisicile lor, de boala, de batranete sau din alte cauze, nu mai prindeau soareci. In schimb, cele ale chinezului au inceput sa arate din ce in ce mai bine, fiind aparate de niste pisici brun-roscate, care aparusera intre timp si care prindeau soareci ca nimeni altele.

    Cu siguranta, ati inteles ca aceasta istorisire este un update al celebrelor cuvinte “Nu conteaza daca o pisica este neagra sau rosie, important este sa prinda soareci“, apartinand inteleptului reformator chinez Deng Xiaoping. Dupa cateva decenii de cand au fost rostite, astazi stim ca, pastrand comparatia, noua pisica brun-roscata, rezultata din incrucisarea celei negre cu cea rosie, este mai performanta decat oricare dintre cele doua in prinderea soarecilor. Dupa criza comunismului si neoliberalismului, cam in aceiasi termeni se pune si problema noii cai de dezvoltare economico-sociala. Dupa un mars lung, presarat de saracie si violenta, descris foarte bine de Rana Mitter in Calea amara a Chinei, China si-a ales un nou drum, de mijloc, caruia ii datoreaza saltul spectaculos in modernitate. Pentru cei care ar continua sa citeasca intr-o cheie ostile schimbarile din China le-ar fi foarte potrivite cuvintele autoarei citate, potrivit carora orice individ inteligent ar trebui sa stie ca acei copii chinezi nu urasc pe nimeni, ci doar ca nu au ce manca… Modelul chinez, de imbinare reusita a unor caracteristici politice si economice apartinand celor doua sisteme istorice, reabiliteaza ideea de originalitate in alegerea celei de-a treia cai, vazuta de Dominique Wolton in L’Autre Mondialisation si ca o legitimare a alegerilor intr-o lume finita, dar in care diversitatea modurilor de abordare a acesteia este infinita.

    Pentru Europa, implicit pentru Romania, problema celei de-a treia cai se pune diferit, avand in vedere sistemul diferit de valori al acesteia, prin valoare intelegandu-se tot ceea ce este caracteristic unui model de societate din punct de vedere politic, economic, social, ca mod de viata, morala, drept, obiceiuri, identitate culturala etc. Pentru Europa nu este relevant sa ia drept unica referinta piata sau statul, in termeni de excluziune (sau-sau), ci numai de incluziune (si-si) si in contextul valorilor amintite. Aceasta este calea social-democrata. A treia cale inseamna stat social, economie sociala de piata, democratie sociala. Nu este nicio indoiala ca solutionarea marilor probleme ale prezentului este strans legata de viitorul statului social. Iata ce spune in acest sens Kenneth Arrow, laureat al Premiului Nobel pentru Economie (1972), pentru contributiile sale referitoare la echilibrul economic general si statul social, intr-un interviu pentru Romania libera, aparut in numarul de azi: În ceea ce priveşte statul social, cred că, în ciuda discursurilor pe care le auzim, acestă construcţie va continua, chiar dacă vom vedea probabil fluctuaţii – unele dimensiuni ale statului social se vor extinde altele vor fi reduse. Cu toate dificultatile etapei, impuse de criza, reputatul economist crede ca nu se poate vorbi de o contracţie a statului social, asa cum incearca sa ne amageasca falsii profeti ai regimului Basescu-Boc, ci de o ajustare a acestuia la noi realităţi. In acelasi timp, vorbind despre problemele economiilor mici si deschise, intre care se afla si Romania, este importanta evidentierea de catre Arrow a dependentei acestora de stimulii injectati de state mai mari, ceea ce ar trebui sa aduca in atentia social-democratiei necesitatea fundamentarii unor politici care sa vizeze cu preponderenta calea endogena de dezvoltare.

  29. Krüger November 1, 2010 at 9:56 pm #

    1) Un partid de stanga trebuie sa se situeze clar la stanga prin politica pe care trebuie sa o duca. (social- democrata)O alianta cu liberalii nu este viabila.(vezi alianta SPD cu CDU in Germania)
    2) O “lupta” de ideii este intotdeauna binevenita, atunci cand ai cu cine sa o duci. “Fereste-te de mintea omului prost pt. ca este odihnita”.
    3) De cam multisor PSD trebuia sa se afle in strada in sustinerea cererilor celor multi, doar sustine ca ii reprezinta(niciodata nu e prea tarziu, sau mai bine mai tarziu decat niciodata).E timpul ca acest partid sa nu se mai comporte ca “o fata mare”…

  30. eugen November 1, 2010 at 10:00 pm #

    Indreptarea tunurilor de calibru PD-L spre dvs. si ignorarea de catre tunari a PNL arata ca ati facut bine.
    Sunteti acum the only target pe radare.
    In ce priveste demonstratia mi se pare absurd sa nu participati si sa va sugrumati sentimentele . PSD trebuie sa participe la mai multe dar .. nu in primul rand si nu neinvitat.

    Chestia cu cei zece “sovaielnici” a iesit prost arata acum ca un bluff pentru a parea trecerea motiunii inevitabila.
    O fi fost dar a meritat.

    • florin November 2, 2010 at 11:12 am #

      sunt de acoird intru totul cu ce zice social.cred ca zice cu parere de rau ca se intampla din pacate asa prin organizatii in provincie si cred ca pe acolo lucrurile sunt total scapate de sub control.degeaba PSD incearca sa faca lucruri bune la nivel national prin Ponta Nastase si altii competenti ca procentul partidului este tras in jos de astia din teritoriu de oamenii pe care ii are psd acolo.iar dilema celui ce va vota la alegerile locale este sa voteze cu PSD reprezentat la nivel local de oameni compromisi sau incompetenti sau cu PDL care a taiat pensii si salarii dar poate prin orasele lor,la nivel local, au mai miscat ceva au mai ridicat vreun pod ,a mai acoperit niste gropi sau poate oamenii se vor orienta catre alte partide.

  31. Liberal de stanga November 2, 2010 at 10:50 am #

    Observ un Victor Ponta din ce in ce mai problematic pentru cei din jurul lor. Un presedinte de partid care nu se apleaca la nicio directiva primita de nicaieri si asta doar foarte tare pe unii.

    Personal, ma consider, asa cum imi arata si nick-ul, un liberal de stanga. Asta inseamna ca nu m-am decis intre PNL si PSD ca partid care sa imi reprezinte pe viitor interesele. Programul dumneavoastra de guvernare bazat pe cifre, nu pe versurile lui Vosganian, precum si prestatia dumneavoastra publica (de la miting, motiune, Parlament, televiziuni etc.) in comparatie cu absentul Crin ma obliga sa optez pentru tabara dvs.

    De la un om de 45 de ani care inca doreste sa faca ceva in tara lui…va doresc tot binele din lume, intelepciune si vointa sa continuati pe aceeasi linie si, bineinteles, curaj sa va luptati in continuare!

    Multa sanatate si celorlalti colegi comentatori care imi impartasesc opiniile!

    • social November 2, 2010 at 7:28 pm #

      D-le Ponta,daca va intereseaza,cititi-va emailul care l-ati dat pe blog pentru contact si atasamentul la email (de duminica) si veti afla mai multe. “De ce PSD dezamageste militantii in teritoriu?”

  32. Alex November 2, 2010 at 10:06 pm #

    Aoleo!
    Caaaat de mult ai scris!
    Avem un presedinte care ne face pe toti ca la alba negra si opozitia (cu o mic) nu are pe nimeni care sa-i opuna un discurs care sa-l anihileze.
    Ridicolul ineptiilor legate de inutilitatea Parlamentului, de mogulism, de practicile inspaimantatoare a interceptarilor, de camarila blonda buma la toate, de, de, de… i se opune o lista de idealuri socializante?
    O sa imbatraneasca nepotii nostri si Romania tot fara autostrazi o sa ramana (daca nu cumva se vor inventa intre timp niste mijloace de transport care sa nu mai aiba nevoie de carosabil), tot cu pensii de 100 de euro, tot cu salarii de 200 de euro, dar cu idealuri.
    Caci daca am avea de toate cum s-ar mai vinde speranta?

  33. traian patrascoiu November 3, 2010 at 5:40 pm #

    merita data,dar trebuie identificat foarte bine adversarul,armele lui,terenul unde se desfasoara.cu armele mele sunt alaturi de dvs.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Blogul Monicai Marinescu - November 1, 2010

    […] vrea sa semnalez un lucru extrem de interesant (in corelatie cu altul): Victor Ponta ocupa locul intr-un sondaj publicat de ziare.com, la  intrebarea Cine credeti ca va fi viitorul […]

Leave a comment